Skip to main content

ATUK


Aku anak sulung dlm family aku.mase aku lahir,aku cume ade sorg atuk dr belah mak aku.atuk ni je lah yang aku ade dari aku kecik sampai umur aku 27 ni.arwah atuk ni aku sempat rasa kasih sayang die sampai 8 februari 2012.

aku ingat lagi arwah atuk dulu slalu pusing2 rumah xpakai baju,xpakai selipar.bile kitorg konon2 marah atuk xpakai selipar,arwah senyum je.arwah mmg slalu berlenggeng.pakai seluar slack pulak tu.arwah pusing2 rumah sbb tgk2 keadaan keliling umah.arwah kutip sampah.nanti bile arwah dah abes pusing rumah,mesti arwah singgah kat tangga depan umah arwah tu kacau cucu2 die yang sejemput je ni.datang2 pastu cubit pastu sengeh.

arwah atuk slalu masak untuk cucu.ada satu lauk arwah mmg akan buat untuk cucu2 die.kalau xsilap orang panggil singgang.macam gulai kaler kuning tapi kuah die cair je.bile mak xsempat masak,atuk lah yg masak.rasenye atuk buat macam ni jugak kat rumah sepupu.kan Hamizah Adam?dulu slalu usik arwah. "atuk mkn sayur je lah atuk dah tade gigi".seingat aku,mase aku kecik pon,tadelah gigi arwah penuh.tapi kali terakhir mase arwah ade lagi,kalo xsilap arwah tinggal 2 btg gigi je.

rambut arwah mmg dari dulu lagi jadi bahan kitorg.slalu cakap kat arwah " atuk,nak kitorg cabutkan uban,bagi upah tau"pastu arwah mesti cakap "botak lah tok nanti.haha"arwah bekas polis.rambut die kemas je slalu.arwah sentiase ade sikat oren kecik tu dlm bilik die.dulu time kecik2,sikat tu siap ade satu kat katil,satu dlm bilik air.oh,cerite pasal bilik air.dalam umah arwah dulu,bilik air besar time kitorg kecik2.ade satu kolah ni yg jadi swimming pool kitorg.arwah slalu tanye,mandi ke main air.pastu dulu umah arwah dh psg shower.kitorg siap anggap tu air hujan.mandi mmg xsah kalo x stgh jam.

arwah atuk slalu pgg tgn cucu2 die.arwah atuk xbyk cakap.arwah atuk slalu duk bersandar tepi dinding,tinggikan sblh kaki.dulu time kitorg kecik,arwah atuk slalu tido bawah meja bile petang.arwah cakap,situ tempat paling sejuk nak tido.arwah atuk slalu kongsi katil ng mane2 cucu yg nak tido sekatil ng die.arwah atuk slalu cakap umah tu bukan umah die.tu umah kitorg.arwah atuk kalo mkn xduduk bersile.die akan bersimpuh.bile sampai time senja,arwah atuk pusing umah pegi tutup tingkap pulak.arwah atuk ssh nak buang barang2 lame lagi2 brg2 yg arwah nenek punye.kdg2,periuk berlubang pon arwah atuk simpan lagi.dulu arwah atuk slalu kayuh basikal tua die tu.mase die mule2 nak naik basikal tu,mesti die berdiri satu kaki atas pedal kayuh tu dulu.then baru die naik basikal die betul2.

arwah baik.sume org panggil arwah pak we.dah xleh tulis dah.sedih.kami doakan arwah atuk tenang kat sane.doa kami slalu untuk atuk.

SPIDEY

Comments

Popular posts from this blog

older than their age

Have you ever seen a girl that looks older than their age? Ramai kan rasanya.i feel sorry for them for not really being a kid.i don't know kalau sebenarnya their parent yang latih anak to be that way.children should stay to be a children.the way children pakai baju pon should be the way they should. tak payah lah matang sangat ye adik-adik.childhood skali je tahu seumur hidop.this is the time you can wear anything that looks stupid but people don't judge it just because you're a kid.nanti dah besar baru pakai make up handbag sume tu ye.believe me,nanti dah besar orang dah xpandang awak pon.dorang pandang handbag dengan baju.so stop being a mini adult now.and stop leka kan diri dengan all those gadgets.pergi main masak-masak tumbuk-tumbuk rumput, bunga.pergi main tembak-tembak dengan kawan-kawan lelaki.itu semua perkara yang awak takkan dapat bila dah besar nanti.plus, if you continue spending your time depan iphone ipad idontcare sume tu, you will have nothing interesting

yeay ke wtf?decide sendiri.

aku bukan pembangkang kerajaan,tapi tak ada lah sampai aku tak sokong kerajaan langsung.aku cuma sebagai rakyat nak luahkan pendapat.ye lah,suk bayar tax tiap-tiap tahun ape salahnye kerajaan cuba dengar pendapat pembayar cukai macam kite ni kan. kerajaan bentang bajet 2013 dah kan?katenye nak bagi rebate RM200 for buying one smartphone.but then recent news cakap,this is only applicable for a smartphone worth below than RM500.haish.bukan xnak bersyukur,tapi kan wahai kerajaan,cuba fikir betul,smartphone mane je yang org nak beli bawah RM500?aku bukan nak galakkan pemuda pemudi sume membazir dengan pembelian handphone mahal yang aku mampu tengok je tu.tapi cube logik sikit. ok lah wahai pihak kerajaan.cube bagi rebate RM200 tu xkira untuk smartphone mane pon.kite amik contoh samsung galxy S3 lah kan.harga skang SME set adelah dalam RM1699.you give the youth RM200 rebate to buy this S3,lagi RM1499 tu kan duit dorang?kan leh menjana ekonomi.kenapa nak kedekut sangat sampai limitk

Point of View

Bila tanya pasal hobi,aku akan sebut membaca dengan travel.Travelling gune public transport paling aku suka.It's a backpacker style! Oktober lepas company hantar aku pergi training kat singapore.To be honest i love the public transport services kat singapore.Bukan niat nak kutuk negara sendiri.but the truth is their public transport is waaaaaaaay better than ours. Kalau tempat kite ni kena tunggu komuter yg konon2 nye dlm mase 10minit lagi akan sampai,tapi hampeh last2 sampai setelah 40minit menunggu.Theirs paling lame tunggu pon 6minit.most people prefer naik mrt lagi dari naik bas.tapi bas die pon senang jugak nak naik.dekat setiap stesen bas akan list out which bus yang lalu situ dengan mane bus tu akan pergi.so the only thing u should know is where are you going and whats the name of the bus stop.ha amek ko.bus stop pon ade name tau.tapi seriously it makes everything a lot more easier.passengers xtunggu bas suke2 hati kat mane dorg nak tunggu.kite Malaysian kne belajar man